Rok temu na scenie pojawiła się generatywna sztuczna inteligencja i po raz pierwszy od czasu smartfona ludzie zaczęli zmieniać sposób, w jaki wchodzą w interakcję z technologią. Ludzie wprowadzają sztuczną inteligencję do pracy na nieoczekiwaną skalę — a teraz najważniejsze pytanie brzmi: jak to działa?
W miarę jak sztuczna inteligencja staje się wszechobecna w miejscu pracy, zarówno pracownicy, jak i firmy znajdują się pod ogromną presją. Tempo i intensywność pracy, które przyspieszyły w czasie pandemii, nie osłabły, dlatego pracownicy wprowadzają do pracy własną sztuczną inteligencję. Liderzy zgadzają się, że sztuczna inteligencja jest imperatywem biznesowym – i odczuwają presję, aby wykazać natychmiastowy zwrot z inwestycji – ale wielu z nich nie ma planu i wizji, aby przejść od indywidualnego wpływu do zastosowania sztucznej inteligencji w celu zwiększenia wyników finansowych.
Rynek pracy ulega zmianom i pojawia się nowa gospodarka oparta na sztucznej inteligencji. Podczas gdy niektórzy specjaliści obawiają się, że sztuczna inteligencja zastąpi ich pracę, dane mówią o bardziej zniuansowanej historii – o ukrytym niedoborze talentów, większej liczbie pracowników planujących zmianę kariery i ogromnej szansie dla tych, którzy chcą podnieść swoje umiejętności.
„Sztuczna inteligencja demokratyzuje wiedzę specjalistyczną wśród pracowników” – powiedział Satya Nadella, prezes i dyrektor generalny Microsoft. „Nasze najnowsze badania podkreślają, że każda organizacja może zastosować tę technologię, aby usprawnić podejmowanie decyzji, współpracę i ostatecznie wyniki biznesowe”
Pracownicy chcą sztucznej inteligencji w pracy
Trzech na czterech pracowników umysłowych (75%) korzysta obecnie ze sztucznej inteligencji w pracy. Pracownicy, przytłoczeni i pod przymusem, twierdzą, że sztuczna inteligencja oszczędza czas, zwiększa kreatywność i pozwala im skupić się na najważniejszej pracy. Podczas gdy 79% liderów zgadza się, że wdrożenie AI ma kluczowe znaczenie dla utrzymania konkurencyjności, 59% martwi się o ilościowe określenie wzrostu produktywności AI, a 60% obawia się, że ich firma nie ma wizji i planu jej wdrożenia. Podczas gdy liderzy odczuwają presję, by przełożyć indywidualny wzrost produktywności na wpływ na organizację, pracownicy nie czekają, by czerpać z tego korzyści: 78% użytkowników AI wprowadza własne narzędzia AI do pracy. Szansą dla każdego lidera jest przełożenie tego impetu na zwrot z inwestycji.
Sztuczna inteligencja podnosi poprzeczkę i przełamuje bariery
Obserwujemy wpływ sztucznej inteligencji (AI) na rynek pracy. Podczas gdy utrata miejsc pracy związana z AI jest głównym problemem dla niektórych, nasze dane pokazują, że coraz więcej osób rozważa zmianę kariery a pracownicy z umiejętnościami w zakresie AI będą mieli pierwszeństwo. Większość liderów (55%) wyraża obawy, czy w tym roku uda się znaleźć wystarczającą liczbę talentów do wypełnienia wolnych stanowisk, przy czym liderzy w dziedzinach cyberbezpieczeństwa, inżynierii i projektowania kreatywnego odczują to najbardziej.
Profesjonaliści również szukają zmian. Czterdzieści sześć procent osób na całym świecie rozważa odejście z pracy w nadchodzącym roku — to najwyższy wynik od czasu Wielkiej Przemiany w 2021 roku — osobne badanie LinkedIn wykazało, że w USA liczba ta jest jeszcze wyższa, z 85% osób rozważających zmiany kariery. Podczas gdy dwie trzecie liderów nie zatrudniłoby osoby bez umiejętności związanych z AI, tylko 39% użytkowników otrzymało szkolenie z zakresu AI od swojej firmy. Dlatego profesjonaliści sami podnoszą swoje kwalifikacje. Pod koniec zeszłego roku odnotowaliśmy 142-krotny wzrost liczby członków LinkedIn dodających umiejętności związane z AI, takie jak Copilot i ChatGPT, do swoich profili oraz 160% wzrost zainteresowania profesjonalistów spoza branży technicznej kursami w celu rozwijania swoich umiejętności związanych z AI.
W świecie, w którym wzmianki o AI w ogłoszeniach o pracę na LinkedIn prowadzą do 17% wzrostu liczby aplikacji, mamy do czynienia z sytuacją korzystną dla obu stron: organizacje, które umożliwiają pracownikom korzystanie z narzędzi i szkoleń z zakresu AI, przyciągną najlepsze talenty, a profesjonaliści, którzy podnoszą swoje kwalifikacje, będą mieli przewagę.
Wzrost liczby użytkowników korzystających ze sztucznej inteligencji
W badaniu wyłoniły się cztery typy użytkowników sztucznej inteligencji (AI), które można umieścić na spektrum — od sceptyków, którzy rzadko używają AI, po użytkowników zaawansowanych, którzy wykorzystują ją intensywnie. W porównaniu do sceptyków, zaawansowani użytkownicy AI zasadniczo zmienili swoje dni pracy, przekształcając procesy biznesowe i oszczędzając ponad 30 minut dziennie. Ponad 90% użytkowników zaawansowanych twierdzi, że AI sprawia, że ich przytłaczające obciążenie pracą staje się bardziej znośne, a praca bardziej przyjemna, ale nie robią tego samodzielnie.
Użytkownicy zaawansowani pracują w innego rodzaju firmach. Są o 61% bardziej skłonni usłyszeć od swojego dyrektora generalnego o znaczeniu stosowania generatywnej AI w pracy, o 53% bardziej prawdopodobne, że otrzymają zachętę od kierownictwa do rozważenia, jak AI może przekształcić ich funkcję, oraz o 35% bardziej prawdopodobne, że otrzymają dostosowane szkolenie z AI do swojej konkretnej roli lub funkcji.
„Sztuczna inteligencja na nowo definiuje pracę i jest jasne, że potrzebujemy nowych podręczników,” powiedział Ryan Roslansky, dyrektor generalny LinkedIn. „To liderzy, którzy budują z myślą o zwinności zamiast stabilności i inwestują w rozwój umiejętności wewnętrznych, zapewnią swoim organizacjom przewagę konkurencyjną i stworzą bardziej wydajne, zaangażowane i sprawiedliwe zespoły.”
Warto Zobaczyć:
Teleaudyt | Fabryka Kart Trefl | Profesjonalna obsługa informatyczna | Wsparcie IT | (youtube.com)
W jaki sposób Copilot może pomóc Tobie i Twojej firmie? – Firma informatyczna Teleaudyt
Copilot w Microsoft 365 – AI na wyciągnięcie ręki – Firma informatyczna Teleaudyt
Szkolenia dla firm – Teleaudyt
Telefon: 12 306 77 66
E-mail: kontakt@teleaudyt.pl
Formularz kontaktowy: Formularz kontaktowy
Microsoft Copilot : Dowiedz się więcej