W ostatnich 2 miesiącach obserwujemy wyraźny wzrost ataków oprogramowania typu ransomware – wirusów szyfrujących dane na komputerach i serwerach. Taki atak niemal zawsze skutkuje:
- przestojami w pracy na systemach informatycznych. Paraliż po ataku ransomware dotyczy zwykle serwerów z kluczowymi programami firmowymi takimi jak Optima, Symfonia, Enova, SAP itd.
- brakiem dostępu do plików w lokalnych i współdzielonych folderach z plikami – zaszyfrowanych plików nie da się otworzyć.
- powyższe skutkuje opóźnieniami w dostarczaniu na czas produktów i usług przez Państwa pracowników do Państwa Klientów
Aby uchronić się przed powyższymi skutkami należy działać dwutorowo:
1.Zmniejszyć szanse na atak ransomware:
- Stosować oprogramowanie antywirusowe na wszystkich komputerach i serwerach. Należy jednak pamiętać, że najnowsze wirusy skutecznie omijają takie zabezpieczenia, „zaktualizowana baza wirusów” zwykle ma spore opóźnienia w stosunku do wirusów zbierających swe żniwo ostatnich dniach.
- Ransomware zwykle atakuje użytkownika – poprzez email, sieci społecznościowe i niebezpieczne linki rozsiane w internecie. Warto skorzystać z usług dostawcy poczty, który bardzo dobrze filtruje niebezpieczne załączniki i linki – np. Office 365. Aby uświadomić pracowników w zakresie niebezpieczeństw czekających na nich i na firmę w internecie najskuteczniej skorzystać ze szkolenia z bezpiecznej pracy na komputerze firmowym.
2. Skrócić czas na usunięcie awarii wywołanej ransomware.
- Obecnie najskuteczniej może podziałać kopia środowiska informatycznego w chmurze. Zawiera ona kopię wszystkich naszych usług takich jak serwer pulpitów zdalnych i programu ERP „do ściągnięcia w przypadku awarii”. Dzięki temu w przypadku awarii bez instalowania systemów, bez ich konfiguracji zarówno po stronie serwerowej jak i na komputerach pracowników można względnie szybko, np. w 1 dzień przywrócić wszystko do normy. Kopie w chmurze mają takie zalety jak: pełna automatyzacja i regularność kopii, informowanie o skutecznym i nieskutecznym backupie, odcięcie danych w chmurze od danych zaszyfrowanych po stronie lokalnej.
- Aby szybko przywrócić pliki współdzielone w ramach organizacji, z pulpitu i folderów użytkowników końcowych warto skorzystać z usługi Onedrive – dysku chmurowego zawartego w usłudze Office 365.