Cyfrowa transformacja jest obecnie jednym z kluczowych trendów w biznesie. Transformacja cyfrowa polega na wykorzystaniu technologii w celu przekształcenia procesów analogowych w cyfrowe. Polega na wykorzystaniu technologii cyfrowych w celu ulepszenia produktów i usług oraz zwiększenia efektywności. Z cyfryzacją mamy do czynienia we wszystkich dziedzinach życia, także w firmie.
Cyfrowa transformacja w biznesie
Cyfrowa transformacja to proces, który polega na wykorzystaniu technologii cyfrowej do osiągnięcia lepszego zarządzania przedsiębiorstwem. Technologia ta może być wykorzystana w różnego rodzaju dziedzinach, takich jak produkcja, finanse i sprzedaż. Może obejmować wprowadzanie automatyzacji lub ulepszenie procesów biznesowych oraz budowanie nowych systemów informacyjnych. Cyfrowa transformacja może pomóc firmom w skuteczniejszej obsłudze klientów, optymalizacji ich operacji i uniknięciu ryzyka poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi cyfrowych. Jest to ważne narzędzie dla przystosowywania się do dynamicznie zmieniającego się środowiska biznesowego i utrzymaniu konkurencyjności na rynku.
Trzy aspekty cyfrowej transformacji
Każdy plan cyfrowej transformacji powinien uwzględniać trzy obszary:
- Transformacja procesów biznesowych – obejmuje zmianę i dostosowanie procesów do zmieniających się celów biznesowych, konkurencji i wymagań klientów.
- Transformacja modelu biznesowego – może obejmować szeroki zakres działań, od tworzenia nowych produktów lub usług, po wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań informatycznych lub reorganizację struktury organizacyjnej.
- Transformacja organizacyjna i kulturowa – pomyślna transformacja cyfrowa powinna być zgodna z kulturą i wartościami organizacji.
Transformacja kulturowa
Transformacja kulturowa, poza zmianami formalnymi (m.in. utworzeniem nowych stanowisk i reorganizacją hierarchii w firmie), niesie ze sobą przekształcenia między innymi w takich obszarach jak:
- styl komunikacji,
- styl zarządzania,
- wartości i misja organizacji,
- podejście do nauki i rozwoju,
- tworzenie środowiska rozwojowego,
- kompetencje niezbędne do funkcjonowania firmy,
- strategia biznesu.
Korzyści z cyfrowej transformacji
Transformacja cyfrowana wprowadzana przez firmy niesie ze sobą wiele korzyści. Umożliwia firmom szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku. Co więcej, transformacja cyfrowa oferuje nowe możliwości biznesowe i usprawnienie procesów wewnętrznych. Wraz ze wzrostem technologicznym firmy mogą tworzyć lepsze produkty, a także tworzyć silniejsze relacje ze swoimi klientami poprzez personalizację treści lub usług. Dzięki cyfrowej transformacji firmy mają większy potencjał do generowania dodatkowych przychodów i osiągnięcia sukcesu.
Korzyści cyfrowej transformacji:
- Usprawnienie komunikacji i lepszy dostęp do informacji;
- Większa wydajność i produktywność;
- Udoskonalenie kultury firmy;
- Lepsze doświadczenia klienta, podniesienie jakości obsługi klienta;
- Większa konkurencyjność organizacji;
- Rozwój nowych produktów i usług;
- Poprawa rentowności i wzmocnienie kanałów przychodów;
- Przyciąganie i zatrzymywanie nowych potencjalnych szans i klientów
- Wspiera elastyczność i odporność na zakłócenia (przykładem jest pandemia COIVD-19, która rzuciła światło na wiele słabych punktów nowoczesnych procesów i modeli biznesowych).
Transformacja cyfrowa firmy – przykład narzędzi cyfrowych
Jakie narzędzia możemy wykorzystać podczas transformacji cyfrowej firmy?
- System CRM – Customer Relationship Management, to oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami. Pozwala na zbieranie, organizowanie i zarządzanie danymi.
- Chmura – zapewnia różnym zespołom i działom jedno, scentralizowane centrum danych online.
- Rozwiązania ERP – Enterprise Resource Planning, to oprogramowanie do zarządzania przedsiębiorstwem, czyli planowania zasobów przedsiębiorstwa.
- AI i uczenie maszynowe – umożliwia analizę nowych danych oraz szukanie rozwiązań, które sprawdziły się w innych, wcześniej znanych systemowi sytuacjach. Uczenie maszynowe jest także ważną częścią rozwijającej się dziedziny analityki Big Data.
Transformacja cyfrowa – przykłady
Transformacja cyfrowa w firmie nie musi być skomplikowanym procesem, a nawet drobne zmiany znacznie wpływają na zadowolenie klienta i rozwój firmy. Transformacja cyfrowa w Polsce została wdrożona już w większości firm, teraz mówi się o jej optymalizacji. Przykłady transformacji cyfrowej:
- Bankowość cyfrowa (np. PKO BP, BNP Paribas),
- Cyfrowe karty lojalnościowe (np. Biedronka, LIDL),
- Usługi typu click-and-collect (np. Sephora),
- Cyfrowe kupony zniżkowe (np. Rossmann, Żabka),
- Sklepy internetowe (np. CCC, Ikea),
- Telemedyczne porady (np. Luxmed),
- Bezobsługowe sklepy (np. Żabka Nano).
Zobacz także: Czy darmowy antywirus ochroni nasz komputer tak dobrze jak płatny?